Beijing I - Reisverslag uit Beijing, China van Sascha Winkel - WaarBenJij.nu Beijing I - Reisverslag uit Beijing, China van Sascha Winkel - WaarBenJij.nu

Beijing I

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

26 Oktober 2009 | China, Beijing

Van 30 graden in Yangshuo naar 12 graden in Beijing en van backpacker dorms naar een simpele hotelkamer. Het was even wennen, maar wat heb ik een fantastische week achter de rug! 's Ochtends heb ik iedere dag van 8.30 - 12.15 uur priveles Chinees van Amanda gehad. De lessen waren intensief en erg nuttig. Ik heb het Mandarijn boekje niet meer nodig om mezelf voor te stellen en hoef ik in de supermarkt geen halve vogeltjesdans te doen om duidelijk te maken dat ik kip wil.

Mijn hotel ligt aan de rand van een Hutong (oude Chinese woonwijk). Om van school naar 'huis' te komen, fiets ik dwars door de Hutongs heen. Ik hou me daarbij keurig aan de Chinese verkeersregels. Als ik geen zin heb om over te steken, dan rij ik tegen het verkeer in. Zebrapaden zijn er om genegeerd te worden en als ik oversteek dan zorg ik dat er zowel links als rechts van me een Chinees fietst. Het verkeer is een chaos en het is een kwestie van een beetje brutaal zijn en continue opletten. Voor je het weet, besluit oma dat het tijd is voor haar middagdutje, zet ze haar rollator midden op het fietspad en gaat slapen.

De sfeer van het dagelijks leven in de Hutongs is moeilijk te beschrijven en valt nauwelijks op een foto vast te leggen. De geur van geroosterd vlees, verse vis en gestoomde dumplings, oude vrouwtjes die op straat de was doen en de vuilnisman die op de fiets het afval verzamelt. Ik kijk mijn ogen uit en moet ook wel eens slikken. Het leven in de Hutongs is namelijk primitief en armoedig. De bewoners hebben vaak geen eigen douche en toilet. Ik zie regelmatig 's ochtends mensen in pyjama naar de openbare toiletten lopen.

Na de lessen heeft Monique ons (Frans - medecursist en ik) meegenomen naar allerlei bezienswaardigheden en leuke restaurantjes in Beijing. We hebben samen de Temple of Heaven, de kunstwijk 798 en het nationaal museum bezocht. Afgelopen zaterdag heb ik een tocht van 8 kilometer gelopen over de Chinese muur. Ik had me aangesloten bij een georganiseerde dagtocht vanuit een nabijgelegen backpackers hostel. Ondanks dat de afstand tussen Jinshaling en Simatai maar 8 kilometer is, heeft het ons ca. 4 uur gekost om de afstand af te leggen. Grote delen zijn namelijk niet gerestaureerd en op sommige plekken was het behoorlijk steil. De muur heeft veel indruk op me gemaakt en ik heb erg interessante mensen ontmoet. 's Avonds hebben we met zijn allen gegeten en het nachtleven van Beijing verkend. Het was een top weekend!

Vandaag ga ik beginnen met het vrijwilligerswerk. Het project waar mijn voorkeur naar uitging, Engelse les geven, gaat helaas niet door. In plaats daarvan ga ik helpen in een dagopvang voor mensen met een verstandelijke beperking. Iets heel anders! Ik ben heel benieuwd naar het project en mijn eigen functioneren. Het biedt in ieder geval weer allerlei mogelijkheden om Beijing op een andere manier te leren kennen. Bezoek de website http://www.huiling.org.cn/en/ als je meer wilt weten over het project.

Bedankt voor de lieve reacties, e-mails en krabbels. Het is fijn om te weten dat er aan de andere kant van de wereld mensen zijn die aan je denken.

Veel liefs,
Sascha

  • 26 Oktober 2009 - 11:31

    Anke:

    He Sascha,

    Even een momentje pauze op het werk, dus meteen een reactie, aangezien die altijd leuk zijn om te krijgen! Het klinkt weer goed allemaal zeg, en ook heel spannend! Ik ben een beetje jaloers! Ik ben benieuwd hoe je het vrijwilligerswerk gaat vinden. Veel succes!

  • 26 Oktober 2009 - 12:21

    Emmy:

    Inderdaad een heel ander project dan waar je voor ging, maar je maakt er vast een succes van! En blijf vooral veel leuke dingen doen :D! xx

  • 26 Oktober 2009 - 13:37

    Anika:

    Ik ben jaloers!!!
    Veel succes met je werk, zal ook zeker de moeite waard zijn. Geniet ervan!
    liefs Anika

  • 26 Oktober 2009 - 18:28

    Martine:

    He Sascha,
    Wat gaaf dat je ook van Jinshaling naar Simatai gewandeld hebt!!!!! Zie het weer helemaal voor me. Is een flinke klim af en toe, maar zo mooi he?
    Heb weer zo'n zin om terug te gaan naar China nu ik jouw verhalen lees. Geniet ervan!
    doeg, Martine

  • 26 Oktober 2009 - 19:45

    Claudia:

    Hallo nicht,

    wat ben je weer een boeiende reis aan het maken daar aan die andere kant van de wereld. Dit soort ervaringen neemt niemand je meer af! Veel plezier en succes met het werk! Liefs en knuffel.

  • 26 Oktober 2009 - 19:47

    Marloes:

    Hoi Sascha,

    Echt fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt en zoveel dingen hebt gedaan en gezien tot nu toe. Heel veel succes met je vrijwilligerswerk, ben benieuwd hoe het zal gaan!

    Liefs,
    Marloes

  • 26 Oktober 2009 - 19:49

    Jap:

    Hi Sascha,

    Weer veel geweldige ervaringen rijker!! Lucky You:-) Succes met het werk.. is heel wat anders dan Engelse les geven, maar wel dankbaar werk! En dat is toch waar je vrijwilligerswerk voor doet..
    Have Fun!!

  • 27 Oktober 2009 - 07:04

    Mandy Van Tilborg:

    He Sas,

    Gister diplomauitreiking. Nou je hebt niets gemist meid. Natuurlijk was t wel leuk, maar t was wel allemaal op z'n FSW's, precies zoals je je voor kunt stellen.
    Ik zit nog steeds in de sollicitaties. 't Wordt wel steeds spannender met alles.
    Goed om te lezen dat je eigenlijk alleen maar positieve dingen beleeft of in ieder geval overal zo naar kijkt.
    De link van het vrijwilligerswerk gaat kennelijk niet zo goed samen met mijn browser, maar ik begrijp het idee. ;)

    Dikke kus,

    Mandy

  • 27 Oktober 2009 - 07:09

    Peet:

    He wat jammer dat je Engelse les niet meer doorgaat. Nou ben heel benieuwd wat je van je andere project gaat vinden. Laat je ervaringen maar weer weten he!
    Oww en heb je nog wel foto's kunnen maken van de muur enzo, ben heel jaloers en wil daar ook nog eens heen hoor (hopelijk jij dan ook nog).
    Succes met je het overleven in het verkeer en het bestellen van de kip hihi(smaakt het eten verder daar een beetje lekker? nog geen hond o.i.d. gegeten?)
    kus Peet

  • 28 Oktober 2009 - 13:01

    Eli:

    Heeeey Sas!

    Leuke verhale en spannend met je nieuw project! Komt zeker goed! Sterkte ermee!!!

    Veel liefs!!

  • 29 Oktober 2009 - 18:35

    Koert:

    Hoi sas jammer dat je dat je engelse les niet door gaan. maar die ander mensen kunnen je ook goed gebreuken succes der mee.


  • 31 Oktober 2009 - 13:24

    Lot:

    hay sas!

    jeej wat maak jij een hoop leuke dingen mee! ik hoop dat alles ook zo voorspoedig gaat met het project! veel plezier nog!!

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Vrijwilligerswerk Beijing

Recente Reisverslagen:

20 December 2009

Zuidereiland

06 December 2009

Noordereiland

24 November 2009

Pingyao

15 November 2009

Beijing III

08 November 2009

Xi'An
Sascha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 18191

Voorgaande reizen:

07 Juni 2013 - 23 Juli 2013

China 2013

07 Oktober 2009 - 24 December 2009

Vrijwilligerswerk Beijing

01 Februari 2006 - 29 Juni 2006

Stage Hilton Vienna

01 Juli 2002 - 29 Juni 2003

International Youth Exchange

Landen bezocht: