Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sascha Winkel - WaarBenJij.nu Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sascha Winkel - WaarBenJij.nu

Zuidereiland

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

20 December 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Overal staan kerstbomen, de straten zijn gedecoreerd met kerstlichtjes en mensen dragen kerstmutsen. Terwijl ik zonnebrand factor 40 op mijn gezicht smeer, neurie ik mee met Mariah Carey. It's Christmas Time! Ik wens jullie hele fijne kerstdagen en een fantastisch 2010 toe!

Bij gebrek aan uitdagingen, besloot ik zelf het avontuur maar op te zoeken: een 4-daagse hike door de Marlborough Sounds. Nu valt het hele GI Jane-gehalte ook wel mee, want mijn bagage werd van de ene accommodatie naar de andere gebracht. De acco's lagen werkelijk in de middle of nowhere en zijn alleen te voet, per fiets of met de watertaxi te bereiken. De tweede dag heb ik overnacht in Noelines Homestay, letterlijk bij de 78 jarige dame in huis! Bij aankomst werd ik verwelkomd met koffie en versgebakken scones en de ochtend van vertrek kwam ze in haar nachtjapon naar buiten om me gedag te zeggen. Drie dikke zoenen en ik kon aan de zwaarste dag van de track beginnen. Kilometers bergopwaarts en steile afdalingen, mijn knieen waren 's avonds helemaal kapot! De dagen erna heb ik uitgerust in Picton en op zondag heb ik de bus naar Nelson gepakt.

Afgezien van dure excursies naar het Abel Tasman Park valt er in Nelson zelf weinig te beleven. Daarom heb ik de volgende dag de bus gepakt naar het dorpje Takaka in de Golden Bay. De dagen die volgden waren geweldig! Goudgele stranden, een gezellig hostel en het regende voor de verandering een keer niet. Takaka staat bekend als hippie-dorp en het leek soms echt alsof ik in de jaren '70 was beland. In de pub wordt chai geserveerd en in het health centre werken de astrologist, homeopaat en huisarts naast elkaar. Een goede mix van nuchtere kiwi's, hardwerkende boeren en ietwat vage hippie's. In het hostel heb ik leuke mensen leren kennen en dat resulteerde in roadtrips en spontane barbecues.

Na vier dagen in de Golden Bay ben ik via Nelson naar Christchurch gereisd. Het einde van mijn reis is officieel aangebroken. Tijd voor een korte evaluatie! Ik heb een fanatastische tijd gehad, zowel in Nieuw Zeeland als China. Maar eerlijk is eerlijk, reizen is niet altijd een groot feest. Het slapen in dorms, jezelf vermaken op regenachtige dagen, oppervlakkige gesprekken met mede-reizigers et cetera. Daar staan dan weer verrassende ontmoetingen tegenover. In korte tijd heb ik zoveel inspirirende mensen ontmoet, met ieder zijn of haar eigen verhaal. Qua reizen vond ik China het leukst, omdat er zo ontzettend veel te zien en te doen is. Ik bleef me verbazen over de Chinese cultuur, de mensen en het dagelijks leven. Nieuw Zeeland is wat betreft reizen een stuk saaier. Alles is hier zo goed georganiseerd en gestructureerd dat je nauwelijks moeite hoeft te doen om van A naar B te komen. Nieuw Zeeland voelt voor mij misschien iets te vertrouwd. Ik heb hier zes jaar geleden al zoveel gezien en gedaan. Als je jezelf betrapt op gedachten als "a beach is a beach and forest is a forest", dan is het tijd om naar huis te gaan!

Liefs,
Sascha

PS Voor de liefhebbers van het "Chinezen dansen op K3"-filmpje: dit is nog maar de helft! Helaas kan ik op deze site maar een gedeelte uploaden. Jullie moeten maar een keer langskomen om de rest te bekijken.




  • 20 December 2009 - 08:43

    Esther:

    Hey sas,
    Ik ben blij dat je positief terugkijkt op je reis, al is niet alles even uitdagend en spannend, je doet het toch! Ik zelf ben erg blij dat je weer lekker naar huis komt en doe voorzichtig op de terugweg! Dikke kus

  • 20 December 2009 - 08:50

    Sandra:

    Heej Sas,
    Wat een leuke foto's ook al is volgens jou "a beach is a beach and forest is a forest". En wat je zegt als samenvatting van de reis kan ik zeker wel begrijpen. Bereid je wel maar vast voor op veel kou en sneeuw in Nederland (lees: tegenovergesteld van het weer bij jou nu), op dit moment (10uur) is het circa -5 en sneeuwt het erg hard. Dus ik blijf of binnen of ga mensen zoeken om een sneeuwballengevecht mee te houden ;)
    Enjoy your last days down under en tot heel snel! Dikke kus uit Amsterdam, Sandra

  • 20 December 2009 - 10:14

    Bram En Maud:

    We zijn gisteren met de slee de dijk af gegleden.
    Het ging super hard. We tellen de nachtjes dat jij weer thuis kom: het zijn er nog 4!! Dikke knuffel

  • 20 December 2009 - 13:56

    Joyce:

    Ik kom zeker een keer langs voor de complete Chinezen dansen op K3 film :)! Leuk dat je weer met een tas vol gevarieerde ervaringen terugkomt in NL straks.
    x!

  • 20 December 2009 - 15:51

    Peet:

    Geniet van je laatste paar daagjes daar! Fijn dat je er toch positief naar terug kunt kijken. Hele fijne dagen terug in Nederland strakjes! Een goede terug reis en we spreken elkaar in het nieuwe jaar he! Lekker bijkletsen!
    Kus Peet

  • 20 December 2009 - 16:22

    Marloes:

    Hi Sas,

    Fijn dat je zo'n mooie reis hebt gehad en zoveel nieuwe ervaringen hebt opgedaan! Geniet nog lekker van je laatste dagen in t zonnetje! Alvast hele fijne feestdagen en tot gauw in het nieuwe jaar!

    Liefs Marloes

    Ps nog bedankt voor je kaartje!

  • 20 December 2009 - 18:12

    Joeke:

    die trekking heb je weer overleefd :) en geniet er nog even van!! hier ligt echt superdikke sneeuw, hebben er 1.5 uur over gedaan om van tholen naar bergen te komen haha. dikke kusssss

  • 21 December 2009 - 09:21

    Lisette:

    Hoi! En toch altijd al leuk geleken; kerstliedjes horen terwijl je in je bikini naar het strand gaat.. Dan is dat strand toch ineens anders denk ik. Ik mag vandaag lekker een dagje thuiswerken omdat heel nederland last heeft van files vanwege sneeuw! x Lisette

  • 21 December 2009 - 17:08

    Emmy:

    Ook hier in Vlijmen ligt zo'n 20 centimeter, dus die strandfoto's zien er niet verkeerd uit, ookal is een beach maar een beach ;)! Goede reis alvast! X

  • 23 December 2009 - 10:40

    Lot:

    ow sas je bent al bijna terug! en wees maar blij met dat lekkere weer daar hier lag heel nl twee dagen plat vanwege de sneeuw. Haha en die foto is geweldig! altijd al geweten dat ik koninklijke genen had :p
    kus!

  • 24 December 2009 - 03:16

    Marleen:

    Ik krijg uiteraard niet genoeg van die film.. dagelijks bekijk ik de volledige versie ;-) Goede reis en geniet van je feestdaagjes!!

    Liefs!

  • 28 December 2009 - 20:05

    Peet:

    Je bent weer thuis! Hoe was het om weer terug hier te zijn?
    Fijne kerstdagen gehad?
    Moeten snel bijkletsen
    Kus

  • 18 Februari 2010 - 10:17

    BertZ:

    Hallo globetrotter,

    Prachtig om te zien hoe je weer een paar van je dromen werkelijkheid hebt gemaakt.
    Wat een reis, wat een belevenissen, leuk beschreven ook!
    Dat beetje reizigers-blues op het allerlaatst is trouwens na zoveel ervaringen ook niet vreemd.

    Benieuwd naar je volgende trip, tot blogs/meels

    (zag nu pas je verslag, vandaar de late reactie)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Vrijwilligerswerk Beijing

Recente Reisverslagen:

20 December 2009

Zuidereiland

06 December 2009

Noordereiland

24 November 2009

Pingyao

15 November 2009

Beijing III

08 November 2009

Xi'An
Sascha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 18165

Voorgaande reizen:

07 Juni 2013 - 23 Juli 2013

China 2013

07 Oktober 2009 - 24 December 2009

Vrijwilligerswerk Beijing

01 Februari 2006 - 29 Juni 2006

Stage Hilton Vienna

01 Juli 2002 - 29 Juni 2003

International Youth Exchange

Landen bezocht: